Innováció, fejlesztések és betontechnológia a DDC és a TBG konferenciáján

Idén is megtartotta betontechnológiai képzését a DDC Cégcsoport transzportbeton-gyártó leányvállalata, a TBG Hungária-Beton Kft. A 2012. május 2-i rendezvény keretében az egyes szakterületek képviselői adtak elő a betongyártás, az építőipari kivitelezés és a betontechnológia aktualitásairól. Az előadások érintették a legújabb betonszabványokat, valamint a DDC speciális betontípusait és az ipari padlók kivitelezésének betontechnológiai sajátosságait is. A program a betonból épített vecsési körforgalom megtekintésével zárult.



Körforgalom harminc évre
 

A vecsési útkereszteződésben naponta közel 6500 autó hajt át, ezért az időnként elkerülhetetlen kátyúzás és útfelújítás gyakran akadályozta a településen lakók közlekedését. A 2011 novemberében megújult csomópont burkolata a korszerű beton alapanyagnak köszönhetően ellenállóbb a terhelésnek és a hőmérsékleti hatásoknak, amelyek az aszfaltból készült körforgalmak gyorsabb elhasználódását okozzák. Az ország első beton körforgalmának kedvező tulajdonságai ugyanakkor nem igényeltek az aszfaltozásnál magasabb építési költséget, miközben a betonból készült útszakasz élettartama jelentősen hosszabb.
A különleges igényeknek megfelelő építmény az Európa-szerte bevált technológia itthoni mintaprojektje is, amelynek során a Magyar Cementipari Szövetség, két tagja, a HOLCIM Hungária Zrt. és a Duna-Dráva Cement Kft. beton szállításával támogatta a kivitelezést. A Szövetség, tagjain keresztül finanszírozta a szükséges háttérkutatásokat, illetve a CEMKUT Cementipari Kutató-fejlesztő Kft. szakértői bázisára támaszkodva közreműködött az engedélyeztetésben és a szervezési feladatok végrehajtásában.

 
Betonkörök külföldön

A különleges terheléseknek és igénybevételeknek kitett útkereszteződések, buszöblök és autópályák esetében az európai útépítési gyakorlatban egyre elfogadottabb megoldás a betonból készült burkolat. A betonburkolat előnyeivel magyarázható, hogy Németországban elérte a harmincat, Ausztriában és Svájcban pedig száz felett jár az ilyen anyagból épített körforgalmak száma.

 
Miért betonból?

„A nagy átmenő forgalmat lebonyolító körforgalmaknál – különösen a nagy tömegű járművek esetében – a be- és kihajtó ágaknál a lassítás és kigyorsítás alkalmával fellépő nyomóerők, a kanyarodáskor ébredő nyomó- és nyíró- erők okozta igénybevételek, valamint a forró nyári napokon egyre gyakoribb magas környezeti hőmérséklet aszfaltot lágyító hatása együttesen, hátrányosan befolyásolják az útpálya szerkezetét, használati élettartamát, amely problémásabb közlekedést és akár balesetveszélyes helyzeteket is teremthet“ – mondta el Urbán Ferenc, a CEMKUT Kft. ügyvezetője, hozzátéve, hogy „az anyagtechnikai tulajdonságokból következően a betonburkolat ellenállóbb az igénybevételekkel szemben és hosszú évek alatt sem keletkeznek benne nyomvályúk, így a vízelvezetése sem romlik az idővel, érdesített felülete pedig jó tapadást és ezáltal rövidebb fékutat biztosít.“ A betonburkolatú utak költséghatékonyság szempontjából is versenyképes megoldást jelentenek, mivel megfelelő karbantartási munkák mellett hosszútávon - akár 40-50 évig is - az adott forgalmi kihívásokra ideális megoldást kínálnak.

Guth Zoltán

Kommunikációs vezető

Kommunikációs osztály Kőhídpart dűlő 2.
2600 Vác
Magyarország