Új híd az Ipoly-folyón - Innovatív TBG betontechnológiával
A Ráróspuszta–Rároš Ipoly-híd a határszakaszon, az Ipoly felső folyásszakaszán teremt kapcsolatot a magyar és a szlovák oldallal, 450 méter hosszú új út megépítésével.
A híd háromnyílású vasbeton dongaboltozatú, amelynek teljes hídszélessége 15 méter. A hídon az autóút mellett, járda és kerékpárút is helyet kapott. Az összességében több mint 800 millió forintos költségvetésű projekt kivitelezését részben a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt., részben Besztercebánya Önkormányzati Kerület finanszírozza.
Elsőként ehhez a fejlesztéshez kapcsolódóan használtak Magyarországon, véglegesen beépített alacsony testsűrűségű könnyűbetont hídszerkezetben. A Duna-Dráva Cement betongyártó leányvállalata által kiadott teljes betonmennyiség elérte a 4000 m3-t, amelyből alapozásra 800 m3-t használtak fel.
A 2010 októberében megkezdődött kivitelezés során a folyó két partja katonai pontonhídon volt megközelíthető. Az árhullámok és a hideg idő hátráltatták a munkát és rugalmas együttműködést követeltek a TBG Hungária-Beton Kft. betonüzeme és a kivitelezők között.
A háromnyílású híd felszerkezete tárcsákkal merevített vasbeton boltozat, amelynek vastagsága 40 cm. A boltozat részben a pillérekre és hídfőkre, részben a két szélén található vasbeton tárcsára támaszkodik. A boltozat aljának kivételével a híd minden látszó felületét kőburkolat (gránit és mészkő) borítja majd, kőhíd hatását keltve, amely a régi, megsemmisült híd látványát idézi.
Véglegesen beépített alacsony testsűrűségű könnyűbeton alkalmazására volt szükség, azért hogy a több mint ezer m2 felületű, nagy tömegű híd pilléreire ható állandó terheket csökkenteni tudják. Az 1900 kg/m3 alatti testsűrűségű könnyűbeton nem tartalmaz könnyített adalékanyagot. Ez kizárólag habképző adalékszerrel készült nagy hézagtérfogatú beton, amely a TBG Hungária-Beton Kft. legújabb fejlesztésű speciális betontípusai között szereplő THERMOCRETE termékcsoport egyik eleme. További elvárás volt a megfelelő konzisztencia beállítása, egyrészt a cölöpözés, másrészt az íves pályalemez betonozása során, a megcsúszás elkerüléséhez.
Mivel a betont mintegy 40 kilométeres távolságból, a TBG balassagyarmati betonüzeméből szállították, ezért különösen fontos volt a megfelelő eltarthatóság biztosítása, amelyet különleges betonadalékszerrel és folyamatos laborellenőrzéssel biztosítottak. Az ütemes szállítást nagyobb mixerautó számmal és folyamatos kapcsolattartással is segítette a betongyártó.